nebo pokud používáte Facebook
FacebookV Hostějově došlo na začátku 20. století k zásadní proměně kroje, podobně jako v Medlovicích, Břestku, Osvětimanech nebo Stříbrnicích. V průběhu 20. století zde zdomácněl kroj polešovického okrsku. Výšivky jsou podobné těm, které se dnes nosí na slavnostním kroji v Medlovicích, Tučapech, Újezdci, Syrovíně, Domaníně nebo Těmicích. Převládá oranžově černé vyšívání s barevnými motivy ve starším pracném provedení na hrubý výřez, ale jsou více rozšířené i výšivky mladší, provedené křížkem. Hlavní barevné motivy jsou rámovány řídce vyšitou nebo bílou nevyšitou plochou, čímž hlavní motiv více vyniká. Mladí muži nosí tmavé soukenné nohavice s hustým černým šňůrováním jako jinde na Polešovicku. Do předního dílu nohavic puntu se vkládá bílý červeně vyšívaný kapesníček, kalhoty jsou dvakrát omotány vybíjeným řemenem. Košile má rukávy dudového střihu u zápěstí zúžené a bez manžet. Kordula z tmavého sukna je zdobená šňůrováním jako kalhoty, obě strany předního dílu jsou lemovány kulatými mosaznými knoflíčky. Na hlavě nosí mládenci nižší černou beranici s voničkou z papírového kvítí. Znakem svobodných jsou dvě kohoutí péra.
Dívčí kroj se neliší od ostatních obcí na Polešovicku. Rukávce v podobě velkých tuhých vrapených baněk jsou u loktů zdobené krajkou s bílou dírkovou výšivkou a slováckou mašlí. Kordulky s kulatým výstřihem ušité ze světlých brokátů jsou zdobené slováckou naskládanou stuhou a portou. Přednice, výšivka na prsou, je již velká, lemovaná kraječkou a nesprávně leží z vnější strany kordulky. Zadní sukně jsou hustě nahrubo vrapené z matného černého klotu.
V pase jsou sukně zdobeny ještě barevnou slováckou pentlí. Turecké šátky svobodných jsou nejčasněji jasně červené s jemným rostlinným vzorem po celé ploše, úvaz na záušnice, i tady uvázané volněji. Na nohou mají dívky černé konfekční punčochy a tříčtvrteční černé středně vysoké šněrovací boty.
zdroj: Na paletě krojů. Slovácké slavnosti vína a otevřených památek Uherské Hradiště (2010)
Cílem, kvůli kterému Folklorní akademie vzniká, a ke kterému chce směřovat, je vytvořit každému podmínky pro co nejhlubší a nejopravdovější žití a předávání lidové kultury ve třetím tisíciletí. Za tímto účelem chce spojit nápady a síly folkloristů a odborníků k šíření lidové kultury v její nejčistší formě mezi nejširší vrstvy obyvatelstva.