nebo pokud používáte Facebook
FacebookV současné době se o udržování krojů a místních zvyků starají nadšení jednotlivci a soubor Botík. Sváteční oblečení chlapců i děvčat se nosí nejvíce o hodech. Chlapci mají soukenné kalhoty zdobené cifrováním, ovinuté řemenem, v puntu kalhot naúzko složený naškrobený bílý, červeně vyšívaný kapesníček. Ze stejného materiálu jako kalhoty je šitá kordula. Do ní se obléká plátěná košile s vydutými rukávy s vyšíváním na náramenících, kolem límečku a na prsou, které zdobí tzv. fajka. Na hlavu se dává beranice s voničkou a velkými kosárky. K slavnostnímu povolování hodů si obléká starosta obce beranici, sámkovou košili a soukennou halenu. Chlapci oblékají při obchůzce obcí sámkovou košili, kordulu a městský kabát. Na hlavě mají černé beranice s voničkami.
Děvčata v Březolupech se o hodech oblékají do slavnostního kroje, jen stárka chodí po bílu, v obřadním kroji, který kdysi oblékala nevěsta k svatbě. Na baňaté rukávce se světlým vyšíváním na výřez je oblečená bílá brokátová kordulka, zdobená našitými stříbrnými portami na přednici i zádech. Zadní plátěná sukně fěrtoch je bílá, hustě nařasená. Dříve mívala přes vrapy hrubší bílou nití vyšitou formu. Přední fěrtúšky mívají děvčata k slavnostním příležitostem z různě barevného brokátu, stárka o hodech jej má však ušitý z bílého brokátu, zdobený věnečky a drobnými bílými kvítky. Oblečení doplňují černé punčochy a vysoké boty. Zvláštně je upravená hlava. Každá stárka má učesaný drdol a v něm vpletený bílý věneček z drobných bílých látkových kvítků a zelených lístků. Děvčata k slavnostnímu kroji vážou šátek na záušnice. V sobotu po hodech si děvčata oblékají místo rukávců černé kacabajky s plyšovými nebo hedvábnými šátky s třásněmi, které si neuvazují, ale nefunkčně je nechávají ležet na ramenou.
zdroj: Na paletě krojů. Slovácké slavnosti vína a otevřených památek Uherské Hradiště (2010)
Cílem, kvůli kterému Folklorní akademie vzniká, a ke kterému chce směřovat, je vytvořit každému podmínky pro co nejhlubší a nejopravdovější žití a předávání lidové kultury ve třetím tisíciletí. Za tímto účelem chce spojit nápady a síly folkloristů a odborníků k šíření lidové kultury v její nejčistší formě mezi nejširší vrstvy obyvatelstva.